lördag 21 januari 2012

Bygget går framåt

Med stora steg,vi började veckan efter nyår med o isolera golv och lägga in spångolvet,efter det har vi satt upp mellanväggarna,isolerat nästan hela huset,satt upp alla osb och gipsskivor och nu har vi reglat upp innertaket som ska vara öppet upp i nock ,svårt o ta bra bilder ,men lite syns vad vi gjort iallafall .Just det vi började på plåttaket med ,men vädret har inte varit så snällt vid oss så vi får vänta in nästa vindstilla dag innan vi kan göra klart det.Nu blir det en veckas paus från nybygget och lite mindre lägenhetsrenoveringar väntar oss,kan va gott o få jobba inomhus i värmen några dagar med .





Mycket isolering blir det,trist jobb men skönt när väl spångolvet är på plats

Sista golvspånskivan på plats och allt blir genast lättare när man kan gå lite riktigt.

Taket i ena sovrummet uppglesat o redo för isolering och innertak

Väggarna uppreglade och J håller på o tillverkar klädkammaren

Öppet upp i nock som sagt,kan bli tjusigt med rätt tapeter och när den vita panenlen kommer på plats

Ingångarna till de två sovrummen och en del av nya hallen syns här



Del av gamla huset som hamnar inne i nybygget,vi byggde det till ett sovloft,eller vad man nu vill ha det till,gömma sig för chefer kanske ?

Så här ser det ut när man knölat in sig uppe på loftet. En baginbox och hjärtat på plats med så hade det kunnat bli riktigt trevligt

Första takplåten på plats,han var tydligen mycket stolt över att få ligga närmst vägen,fast han gnölade lite om avsaknaden av vindskivor,men vi lovade o fixa det ,så nu är han nöjd.

7 Plåtar på plats,blir snyggt värre.

tisdag 20 december 2011

Hohoho

Snart jul 5+ och regn,vart julstämningen är vet i fan,men hör o häpna vi har ett tak på .Tjohoo efter att ha fått ge upp förra veckan pga alla regnskurar så har vi idag fått på taket med hjälp av J,J och J och så jag själv då .

Äntligen slipper vi kasa fram och tillbaks med presseningen.
Gamla och nya taket ihopbyggt efter att J och jag slagit våra kloka huvuden ihop

J nummer tre fick lite Ernstinspiration och kastade av sig skorna.

Det nya huset äter nästan upp det gamla

När man lyckas pussla ihop ett mycket lägre och äldre hus med ett högre större ,så måste det fan ligga lite skill i det ,även om vi har tur med ibland =)
Finns det nåt mer romantiskt än att sitta på ett nyläktat tak i december i fuktiga arbetskläder och blicka ut över ett vattenskadat fårfält?( ja Winnerbäck du kan få låna den textraden till din nästa hit)

Som avslutning innan julledigheten så monterade vi in en Polsk säkerhetsdörr och byggde en tjusig spång fram till densamme.

3 Dagar kvar att jobba sen får jag tillbringa en hel vecka med min älskade,och mellan soffturerna så hade vi tänkt oss budgetrenovera hennes kök,skriver jag det här så blir det nästan ett måste eller hur ? ;)

onsdag 14 december 2011

Tak på innan jul?

Lät som en utopi när chefen yttrade det första gången,med tanke på hur långt vi hade hunnit ditills,men allt har stämt otroligt bra både väggar och takstolar passade perfekt.Om det låter bli att regna i morgon så ska taket svallas.
Det enda negativa är att man blir helt slut,igår somnade jag i soffan innan kl 21 med kläderna på .Dock inte arbetskläderna dom hade jag hunnit kravla mig ur .

Väggarna lastas för avfärd mot Djursvik

Första väggblocket på väg att sättas på plats


Början till de två sovrummen

Våra takstolar är ute o nöjesåker lite ,dom var lika spända som vi på om vi hade mätt rätt.

Mannen med Sveriges längsta ögonfransar,ger limträbalken en sista skjuts nedåt med släggan

1/3 av gamla taket avrivet och en balk med hammarband har vi byggt till dom nya takstolarna


Som avslutning visar jag upp min grymt snygga mössa som införskaffats för o klara av att jobba ute hela vintern,den ska tydligen vara tillverkad av sibirisk grävlingpäls,kan nog bli värd en slant när den är insvettad o fått några år på nacken.